Valvetronic & VANOS – sistemul de distribuție variabilă de la BMW
Preluare de pe e-automobile.ro
http://www.e-automobile.ro/categorie-motor/20-general/86-distributie-valvetronic-vanos-bmw.html
Începând cu anul 2001, BMW a introdus noul motor pe benzină, în
patru cilindri, echipat cu sistemul de distribuție variabilă Valvetronic. Acest motor (cod N42) a fost primul cu distribuție variabilă electromecanică, cu variație continuă a înălțimii de ridicare a supapelor de admisie.
Datorită acestui sistem de distribuție motorul N42 avea consumul de
combustibil mai mic cu 15%, comparativ cu motorul de generație mai
veche.http://www.e-automobile.ro/categorie-motor/20-general/86-distributie-valvetronic-vanos-bmw.html
Foto: Sistemul de distribuție Valvetronic & VANOS
Sursa: BMW
De la lansarea primei versiuni de distribuție variabilă, sistemul Valvetronic a fost îmbunătățit continuu astfel încât să satisfacă cerințele tot mai severe în ceea ce privește emisiile poluante și gazele cu efect de seră. Datorită performațelor excepționale ale motoarelor echipate cu acest sistem de distribuție BMW a produs în anul 2008 peste 2.5 milioane de motoare echipate cu Valvetronic.
Pentru a preîntâmpina viitoarele norme de emisii poluante, BMW a demarat începând cu anii 1990 studiul privind concepția unui sistem de distribuție variabilă. Având în vedere necesitatea de producere în masă a acestui sistem, s-a pus accent pe principiul de funcționare potrivit pentru acest concept. BMW a studiat potențialul sistemelor de distribuție mecanice, hidraulice și electromecanice, precum și combinații între acestea, iar în final s-a decis pentru utilizarea unui sistem de acționare electromecanic.
Tipul sistemului de distribuție | Anul | Motorul |
Valvetronic generația I |
2001 | L4 (N42) |
2001 | V8 (N62) | |
2003 | V12 (N73) | |
Valvetronic generația II |
2005 | L6 (N52) |
2006 | L4 (Mini) |
Motoarele cu sistem de distribuție variabilă Valvetronic echipează toată gama de automobile BMW precum și modele Mini și Rolls Royce. A doua generație de Valvetronic a fost introdusă prima oară pe motorul N52, cu șase cilindri în linie, fiind un sistem optimizat care a permis îndeplinirea normelor de poluare SULEV.
Foto: Componentele sistemului de distribuție Valvetronic
Sursa: BMW
- chiulasă
- supapă de evacuare
- supapă de admisie
- arbore cu came evacuare
- motor electric de acționare
- angrenaj melcat (raport de transmitere 51:1)
- arbore cu excentric
- levier intermediar
- arbore cu came admisie
- arc de revenire levier intermediar
- culbutor
- reazem hidraulic culbutor
Pentru reducerea frecărilor dintre piesele aflate în mișcare, toate zonele de contact dintre arborele cu excentric (7), levier intermediar (8), culbutor și arbore cu came utilizează rulmenți cu role.
Foto: Sistemul de distribuție Valvetronic – vedere asupra sistemului de acționare
Sursa: BMW
Poziția arborelui cu excentric permite o deschidere a supapei de admisie de:
- 0.27 mm la regim ralanti
- 9.7 mm la sarcină maximă
Foto: Valvetronic – poziția arborelui cu excentric pentru deschiderea minimă a supapei Sursa: BMW |
Foto: Valvetronic – poziția arborelui cu excentric pentru deschiderea maximă a supapei Sursa: BMW |
Foto: Sistemul de distribuție Valvetronic – varierea înălțimii de ridicare a supapelor de admisie
Sursa: MTZ (BMW)
Altfel spus, poziția pedalei de accelerație se transformă în înălțimea de deschidere a supapei de admisie. Când conducătorul auto apasă pe pedala de accelerație, calculatorul de comandă a distribuției Valvetronic ajustează, cu ajutorul motorului electric (5), poziția arborelui cu excentric (7), reglând astfel punctul de funcționare al motorului (sarcina și turația).
Foto: Sistemul de distribuție Valvetronic – poziția minimă și maximă a supapei de admisie
Sursa: BMW
La motoarele cu sistem de distribuție Valvetronic, în regim de funcționare normală, sarcina se reglează doar din deschiderea supapelor de admisie și nu din clapeta obturatoare. Cu toate acestea motoarele sunt echipate cu clapete obturatoare care sunt utilizate în condiții speciale:
- la pornirea motorului: clapeta obturatoare este parțial închisă pentru a crea vacuum în sistemul de admisie, necesar sistemelor de reducere a poluării; după pornirea motorului vacuumul este produs în continuare de o pompa de vacuum iar clapeta obturatoare se deschide complet
- în cazul defectării sistemului de distribuție Valvetronic: motorul funcționează în regim de avarie, sarcina acestuia fiind controlată cu ajutorul clapetei obturatoare
A doua generație de sistem de distribuție Valvetronic vine cu o serie de îmbunătățiri menite să reducă timpul de răspuns al sistemului, consumul de combustibil și să crească puterea specifică (litrică) a motorului. Pentru a răspunde acestor cerințe, asupra sistemului de distribuție s-au efectuat următoarele modificări:
- reducerea pierderilor prin pompaj la sarcini parțiale prin optimizarea profilului de ridicare a supapelor de admisie
- reducerea frecărilor dintre piesele în mișcare
- optimizarea arderii în cilindri
- reducerea maselor pieselor
Foto: Sistemul de distribuție Valvetronic - a doua generație
Sursa: BMW
Pe lângă modificările de ordin mecanic ale pieselor sistemului de acționare s-a modificat și profilul camelor de acționare, cu scopul de a optimiza procesul de ardere. Cele doua supape de admisie au profil de ridicare diferit, asimetrice. Prin acest procedeu s-a reușit crearea unui efect de vârtej la curgerea aerului în cilindri care are ca impact îmbunătățirea procesului de ardere, mai ales la sarcini parțiale.
Foto: A doua generație a sistemului de distribuție Valvetronic – vedere a sistemului de acționare a supapelor
Sursa: BMW
Generația a doua a sistemului de distribuție Valvetronic vine și cu îmbunătățiri ale sistemului electronic de control. Astfel poziția arborelui cu excentric este controlată direct de calculatorul de injecție, care conține și etajul de amplificare necesar pentru acționarea motorului de curent continuu.
Sistemul de distribuție Valvetronic interacționează cu sistemul VANOS care presupune varierea fazelor de distribuție. În timp ce Valvetronic realizează control înălțimii de deschidere ale supapelor de admisie, VANOS controlează momentului de deschidere și închidere al supapelor. Cu aceste două sisteme combinate se obține varierea continuă a înălțimii de ridicarea și a fazelor pentru supapele de admisie.
Foto: Sistemul de variere a fazelor de distribuție Dublu VANOS
Sursa: BMW
În 1992 motorul E34 a fost primul echipat cu distribuție VANOS, care acționa doar arborele cu came pentru admisie, în doua poziții fixe. Ulterior, în 1996, sistemul a evoluat în Dublu VANOS care permite varierea continuă a fazelor supapelor de admisie și evacuare, între o valoarea minimă și maximă. Motorul E36 a fost primul care a beneficiat de sistem de distribuție Dublu VANOS.
Foto: Sistemul de variere a fazelor de distribuție Dublu VANOS – componente
Sursa: BMW
- arbore cu came
- lanț de distribuție (antrenare)
- cilindru conducător
- cilindru condus
- supapă electromagnetică
Foto: Exemplu de fazele de distribuție ale sistemului Dublu VANOS
Sursa: e-automobile.ro
Sistemul VANOS ajustează poziția unghiulară a celor doi arbori cu came. Rezultatul constă în creșterea cuplului motor la turații joase și mai multă putere la turații înalte, reducându-se în același timp consumul de combustibil și emisiile poluante.
La turații joase arborele cu came de admisie este poziționat astfel încât supapele de admisie să se deschidă cu întârziere, îmbunătățindu-se astfel stabilitatea turației de ralanti. Odată cu creșterea turației supapele de admisie se deschid cu avans, mai mult aer pătrunde în cilindri, ce are ca efect creșterea cuplului motor. La turații foarte înalte supapele de admisie se deschid cu întârziere pentru a permite obținerea puterii maxime.
Cu sistemul Dublu VANOS se poate controla și cantitatea de gaze arse, reziduale, ce rămân în cilindri. Prin suprapunerea prelungită a timpului de deschidere a supapelor de admisie și evacuare sistemul funcționează ca un EGR intern, prin care se reduc emisiile poluante. De asemenea varierea fazelor de distribuție este utilizată și la pornirea motorului, în faza de încălzire, pentru a permite catalizatorului pe trei căi și sondei lambda să atingă mai repede temperatura nominală de funcționare.
Prin utilizarea sistemului Valvetronic, pentru prima oara pe un motor cu ardere internă cu benzină sarcina motorului poate fi controlată fără utilizarea unei clapete obturatoare. Datorită acestui avantaj pierderile de pompaj sunt reduse la minim cu efect asupra creșterii performanțelor dinamice și a reducerii consumului de combustibil.
Testele efectuate asupra primului motor cu patru cilindri, echipat cu sistem de distribuție Valvetronic, au arătat o reducere cu 15% a consumului de combustibili și o creștere cu 20% a performanțelor dinamice, comparativ cu motorul predecesor. Un motor pe benzină aspirat, echipat cu a doua generație de distribuție Valvetronic, poate ajunge la puteri specifice de peste 90 CP/litru și cuplu motor specific de 105 Nm/litru, respectând în același timp reglementările în ceea ce privește emisiile poluante.
Cu tehnologia Valvetronic s-a reușit reducerea consumului de combustibil pentru toată gama de motoare pe benzină, automobilele putând fi comercializate pe plan internațional deoarece sistemul nu este sensibil la calitatea combustibilului. De asemenea, toate reglementările de emisii poluante în vigoare sunt îndeplinite, inclusiv cele extrem de severe cum ar fi SULEV din USA.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu